anar a l’obra

Format: mig (5-15)

Categoria: Comèdia

personatges: Dones: 0 Homes: 8 Indefinits: 1 Total: 9

D’esquerra a dreta (línia superior): Òscar Bosch, Enric Pla, Josep Antoni Lej, Xavier Marín, Ramon Mora, Feliu Plasencia, Mar Nicolás. D’esquerra a dreta (línia inferior): Brady, Alberto Díaz. Foto: M.J. Lucas.
El genet 4 (Ramon Pla) enceta un ball amb un home desconegut (Xavier Marín). A l’altra zona escènica, es congela l’acció dramàtica. Foto: M.Josep R. Lucas.
El becari (Alberto Díaz), prepotent i sobradament preparat, explica uns fets als dos polítics, el genet 2 (Ramon Mora) i el genet 1 (Feliu Plasencia). Foto: M.Josep R. Lucas.

Escena VIII: Pèrdua del verb

L’arxiver (Òscar Bosch), la veu de l’oracle i de la saviesa: Foto: M.Josep R. Lucas.

L’ARXIVER: Avui ja no sabem quin és el verb que defineix el so que fa un cavall. Ni el d’una puça ni el d’una formiga ni el d’un gat ni el d’un ocell ni el d’una serp, ni el d’una àliga ni el d’una ovella ni el d’una cabra ni el d’un esquirol. Al Retiro de Madrid vaig veure un dels meus primers esquirols. No saps amb quina traça s’enfilava tronc amunt, cap a les branques verdes urbanes i esquerpes. (Pausa.) Amb prou feines sabem que els gossos “lladren” i que el seu substantiu és “lladruc”. Deu ser que és l’únic animal que queda que ens suporta. (Pausa.) Les vaques les definim pel seu tros de carn tallada, pel pòster de la carnisseria que sembla un mapa del món amb fronteres inviolables, no per si les seves taques negres a la pell blanca són més o menys divertides. (Pausa.) Avui el cabrit exquisit que acompanyem amb allioli només procurem que no quedi gaire socarrimat a la crospina a fi que no ens diguin que llavors esdevindrà excessivament cancerigen. No l’imaginem a les muntanyes. No salta. No somriu. No està en llibertat. No menja el que ha de menjar. (Pausa petita.) On vam deixar perduda la Heidi?

EL BECARI: No t’estranyi res. Tot el que dius són observacions ingènues.

L’ARXIVER: És clar. En vigílies de la fi del món no val la pena d’exercitar els adjectius ni retornar als orígens nets i suavosos.

EL BECARI: Sempre tinc raó. Tranquil, bon jan. No m’he sentit ofès. Quatre cursets d’autoestima a la Universitat Oberta i una màster class de la Koplovitz, de la Preysler i de la Beckham. (Pausa.) Acaba el teu camí i cava la teva tomba. Els joves joiosos i judicials venim darrere.

L’ARXIVER mirant-lo: Per. Per. Per-judicials.

Fosc.

Escena XVIII: Sabates

L’estranger asiàtic (Brady) escolta el genet 4 (Josep Antoni Lej). Foto: M.Josep R. Lucas.

L’ESTRANGER: La meva dona té un peu petit, molt petit.

GENET 3: Les dones basques no. Parles força bé el català. On cony l’has après?

L’ESTRANGER: Tot just arribar, vaig treballar cinc anys ajudant uns pescadors.

GENET 3: Aquesta no la teníem pensada. Mira que hem fet rètols i tríptics i espots!

Materials > llista en PDF

Escena 0 Presentació arrenglerada

safata de canapés

sobrets menuts de mostassa i quètxup i una xapata

2 batedores

corbata

Escena 1 Què venen a buscar?

corbata

Escena 2 Un traductor

trona reial exageradíssimament majestuosa

carpeta amb fulls

una guia de butxaca de l’idioma xinès

Escena 3 (Ca)tifa primera

catifa ampla, majestuosa, de color magenta

Escena 4 Petroli

vestit d’escocès

Escena 5  El cor: l’Administració

entre 1 i 6 persones totes vestides de frac

Escena 6 (Ca)tifa segona

catifa ampla, majestuosa, de color groc

Escena 9 (Ca)tifa tercera + banyet

Catifa llarga, majestuosa, estampada de ple de flors

panera d’or

banyador llampant de dona

dos aneguets de joc de bany infantil

Escena 10 Mons paral.lels

vestit d’escocès

Escena 11 Ball de la Cort de dijous al vespre  

casc de víking

llança africana amb força penjolls

minifaldilla africana

sabates italianes negres

mitjons negres

abric de pells exuberant, exagerat

Escena 14 Retocs

recipient gran de pintura blanca

recipient petit de pintura negra

Escena 16 Tríada de (ca)tifes o col.lisió de despropòsits

catifa ampla, majestuosa, de color groc (la d’abans)

catifa ampla, majestuosa, de color magenta (la d’abans)

catifa verda

tisores gegants de jardiner

regadora

Escena 17 Ball de la Disco

4 copa de vi (guardades dintre de la butxaca)

Escena 18 Sabates

sac ple de sabates

Sinopsi

Els temps estan canviant. A hores d’ara a Catalunya veiem com van
canviant els protocols de la cort, els dirigents, les relacions bilaterals, les subvencions, els requisits legals. Els himnes i els codis són reversionats. La possibilitat d’emprar la llengua pròpia del país -o sigui, el català-, aquí i a fora, perilla notablement. Baixa la qualitat de les matèries primeres, dels serveis i dels productes. Augmenten les mutacions, continua el tràfic d’influències i es disparen les comissions, els preus i les diferències socials. No us sembla, doncs, que els temps estan canviant ? Serà que s’apropa la fi del món de per sí o bé perquè no som capaços dels replantejaments? D’aquí neix Les mil i una, un món còmic kitsch, una obra sincera i desapassionada, tal vegada després d’una conversa entre til.les o cafès amb Tirèsies a una terra que afortunadament si tot va bé no es dirà Septimània.

Presentació dels personatges

Tenim 4 polítics, quatre consellers:

– genet 1, el cap de govern, enèrgic, un oportunista que sap les veritats però que també sap que cal dissimular-les, i que viu en un món d’improvisacions i estadístiques; pseudoespecialista en política lingüística,

– genet 2, l’home influenciable i tou, pseudoespecialista en obres públiques i urbanisme,

– genet 3, l’home immers en les aparences i en els instints bàsics i que galleja, pseudoespecialista en comerç i indústria,

– genet 4, l’home sensible i implicat, que acabarà per acceptar un sentiment homosexual envers un estrany a un ball de compromís; pseudoespecialista en cultura i turisme.

Tenim també un arxiver que és la veu de l’oracle disgustat perquè no valorem les coses naturals i tranquil.les i que ens prediu una fi del món imminent.

Tenim el becari, ambiciós i materialista.

Tenim un conserge, un bon jan desafortunat.

I finalment tenim l’estranger asiàtic, un comercial nouvingut que s’ha integrat en un país d’acollida i que viu, doncs, immers en dues cultures : en la cultura pròpia i l’autòctona.

Un personatge fora de lloc i temps, el cor (diverses persones)
s’exclama en clau còmica i espasmòdica sobre les
malignitats de l’Administració i del Dirigent. Finalment,
ens avançarà també la fi del món, no gaire llunyana.

Fitxa artística-tècnica

Data: 27/11/2005 Teatre-Auditori Felip Pedrell, Sala Petita

Estrena:

Marc: Festival EntreCultures 2005, dins l’Operació Ultrazona

Format: lectura dramatitzada dinàmica

Llengua original: català

Autor: Rosa M. Isart
Correcció del text: Esteve Pujol i Pons
Direcció escènica: Rosa M. Isart

Intèrprets: Feliu Plasencia (genet 1), Ramon
Mora (genet 2), Josep Antoni Lej (genet 3), Enric
Pla (genet 4), Alberto Díaz Ortiz (el becari),
Òscar Bosch (l’arxiver, savi ancià), Xavier Marín
(el conserge), Brady (l’estranger asiàtic), Mar
Nicolás (el cor), Bernat Muñoz García (suplent).

Vestuari dels genets: Dress Art (Barcelona)
Tècnic de llums: Teatre-Auditori de Tortosa
Coreografia i moviment escènic: Rosa M. Isart
Banda sonora:
El Indio Gitano, Depeche Mode, Viva Las Vegas, Bach, Roland K
Durada: 50 minuts aprox.
Fotografia: M. Josep R. Lucas

Documentació audiovisual: M. Josep R. Lucas
Disseny del cartell: Isart

Webmaster: Roger Codina

Vídeo i muntatge: Àngel Codina

Preu i entrades: comprar

Accés al web convocant

Lloc de representació

Com arribar

Properes funcions: –

Flyer de l’obra aquí

Cartell de l ‘obra aquí

Dossier de premsa (DdP) aquí

Seqüència fotogràfica aquí

Vídeo (fragment) aquí

Vídeo (obra sencera) aquí

Banda sonora > llista en PDF

Obertura Les quatre barres

Remedios pa to los males, buleria de J. Peña, canta El Indio Gitano (3’56’’)

Escena 3 (Ca)tifa primera

I feel loved de Depeche Mode

Escena 5  El cor: l’Administració

Remena, nena, de M. Torrens

Escena 6 (Ca)tifa segona

 I feel loved de Depeche Mode 

Escena 9 (Ca)tifa tercera + banyet

I feel loved de Depeche Mode

Escena 10 Mons paral.lels

Autómata del grup Viva Las Vegas (3:57)

Escena 11 Ball de la Cort de dijous al vespre

Bach, cançó The Key (2:44), banda sonora Les amistats perilloses (Dangerous Liaisons), de Stephen Frears, EUA, 1988  

Escena 13 El cor: el Dirigent

Baixant de la Font del Gat, cançó popular catalana, versionada coral per Ramon Noguera (cantada a capella)

Escena 16 Tríada de (ca)tifes o col.lisió de despropòsits

I feel loved de Depeche Mode

Escena 17 Ball de la Disco

Elixir, de Roland K (3:44, tema núm. 3 del CD DJ Misja Helsloot, In Trance We Trust)

Escena 19 El cor: La fi dels dies

Recitació coral (concienciada i un xic amenaçadora)

Recull de premsa

La crítica ha dit…

«[…]El text és una sàtira política en què es ridiculitzen les misèries de la classe política i en què es parodien els seus mals comportaments, en més d’un moment amb al·lusions a la classe política catalana. El vestuari, que empra casaques cortesanes de I’època deis reis absolutistes, s’hi esqueia molt bé com a mirall històric grotesc d’una alta política que, molt sovint, ahir i avui, s’ha limitat per profit propi a les intrigues de saló en comptes de treballar pels ciutadans. […]»

Xavier PADULLÉS, revista Assaig de Teatre, any 2006, núm. 52-53, pàg. 154

«[…] una sátira política y social de una de las dramaturgas más interesantes del momento. […]»

Iolanda G. MADARIAGA, revista Primer Acto, any 2005, núm. 311, pàg. 156

“Lloats els senyors que ostenten el poder sense les habilitats dels temps naturals!”

-Genet 1, Escena XX.